29.3.2009

Visual Novel - seikkailupelien uusi aikakausi? (Osa 1)

Samalla kun länsimainen klassinen point 'n click seikkailut elävät pienten yrittäjien ja harrastelijoiden varassa, niin kaukana idässä, nousevan auringon maassa tehdään visual noveleilla isoa bisnestä. Visual novelit ovat pysyneet pitkään japanilaisten pelaajien yksinoikeutena (itseasiassa Wille Wikipedian mukaan lähes 70% Japanin PC-peleistä ovat visual noveleja), mutta Nintendo DS:n suosion yhteydessä on ruvettu kokeilemaan niiden menekkiä Japanin ulkopuolella mm. Ace Attorney ja Professor Layton sarjojen avulla. Ne ovat saanneet hyvän vastaanoton, valtavan raha saaliin ja vankan fanikunnan (mm. Professor Layton sai useita palkintoja vuonna 2008).

Visual novel on seikkailupelien alalaji, jonka ominaispiirteisiin kuuluu nimensä mukaisesti kerronta. Visual novel pelit (jos osaa voi edes peleiksi kutsua) koostuvat pääosin grafiikasta (normaalisti anime-henkistä) ja tekstistä; tämän vuoksi visual noveleissa tarinan kerronta pääsee hyvin oikeuksiinsa.

Visual novelit useasti mielletään "deittailupeleiksi" länsimaissa, eikä ihme sillä mm. DS:n julkaisun yhteydessä myyntiin tullut Sprung edusti tätä lajityyppiä. Sprung oli ihmeellinen myös siinä mielessä, että se oli eurooppalaista tuotantoa eikä siitä kukaan pitänyt, joten kyseinen peli ei ollut hyvää mainosta lajityypille.

Sitten se tapahtui;  2005 lokakuussa Yhdysvalloissa ja 2006 maaliskuussa Euroopassa tuli kauppoihin ensimmäinen Phoenix Wright: Ace Attorney DS:lle käännettynä. Alkujaan GBA:lla suurta suosiota saannut Ace Attorney sarja päätettiin kääntää DS:lle ja samalla julkaista länsimaissa, joissa peli osottautui hitiksi. Pelisarja sai samantien valtavan fanikunnan ja loi mahdollisuuden muille visual noveleille pärjätä länsimaisilla markkinoilla.

Ei kommentteja: